Поколението Z: Бунтари с кауза

Generation Z: Rebels with a cause

Поколението Z: Бунтари с кауза

Тошка и Явор Янкулови

Е-Training.bg

На сцената излизат родените в края на 90-те. Можем да определим Поколението Z като глобални, социални, технологични и визуални. Те са най-общуващото, образованото и сложно поколение до момента. Те са преждевременно пораснали. Те са тийнейджърите, младежите на нашето глобално общество. На тази възраст те вече оказват голямо влияние върху брандовете, те са движещата сила на социалните медии и лидери в поп-културата. Към момента включват около 2 милиарда души в световен мащаб и те не само представят нашето бъдеще – те го създават.

Поколението Z са родени в много критичен период: на тероризъм, глобална рецесия и промени в климата. Те са обречени да пораснат във време на икономически и социални промени. Те също така живеят във време на промяна на семейството като основна структурна единица в обществото, те са учениците на нашето време, но и студенти, работещи и консуматори на бъдещето.

Малко история: Първото поколение, което получава „етикет“ са родените след Втората световна война (1946-1964). Те получават името „Baby Boomers“ заради бума и то не само в раждаемостта, а и в икономиката през тези години. Следват Поколението X – родените между 1965 и 1979. Те получават името си от заглавието на книгата „Поколението Х“ на канадския писател Дъглас Копланд. Ироничното е, че в книгата поколението е описано като отричащо етикетите – „Просто ни наричайте Х“, казва авторът, но точно това се превръща в етикет на това поколение. Следващите поколения Y и Z просто следват буквите от азбуката. Други имена, които получават Поколението Z са „Новите милениуми“ или „интернет поколението“(“iGen”). Твърде вероятно следващото поколение ще се нарича Алфа – надежда за ново начало.

Доскоро имаше много дебати за това, че Поколението Y (20-35 годишни) са банда консуматори, проправящи си път през днешната икономическа действителност. Техните принципи и поведение изнервят маркетолозите, политическите партии и родителите им, докато тяхната покупателна способност и влияние в обществото нараства. Маркетолозите би трябвало вече да гледат напред и да насочат вниманието си към по-младите, Поколението Z – тези на 20 и по-млади. Те са по-малка група, но по всичко изглежда, че тяхното влияние, подхранвано от вродената им и постоянна свързаност със света около тях ще се окаже по-съществена от числеността им.

Докато за Поколението Y можем да кажем че са оптимисти, то Поколението Z, можем да наречем реалисти. Те разбират колко страшен може да бъде света, израснали в свят на тероризъм, понасяйки последствията от рецесията в световен мащаб и нарастващото насилие в училище. Те виждат последствията от икономическата криза от първа ръка и са по-запознати с трудностите в живота. Тези негативни събития ги направиха по-предпазливи, но също така и ги вдъхновиха да подобрят света.

Те загубиха невинността си много рано, но това ги направи по-прагматични и по-издръжливи. Те предпочитат не да се крият от проблемите си, а да се изправят пред тях и да ги решават сами. Гледайки напред, Поколението Z ще търсят и купуват продукти, които да отразяват тяхната действителност, а не такива, които изобразяват един идеален живот. Те предпочитат по-сериозни сюжети, както и документални филми, описващи сложната действителност. В техния живот преобладават черните комедии, апокалиптичните и антиутопични филми. Те се обръщат към тези истории, за да придадат смисъл на живота си и да могат да се изправят срещу предизвикателствата, пред които сме ги поставили ние, техните родители. Техните модели за подражание са млади, обикновени хора, като Катнис Евърдиин от „Игрите на глада“, които поставени в безнадеждни ситуации успяват да се преборят и да положат основите на едно по-добро общество. В тези сюжети героите имат силите да победят собствените си ограничения, така както Поколението Z се чувстват длъжни да променят статуквото.

Освен това, представителите на това поколение ще бъдат предпазливи относно харченето на парите си. След като са наблюдавали как родителите им губят работата си, или как на представителите на Поколение Y им се налага да се връщат да живеят при родителите си, представителите на това поколение ще избягват дълговете. Те ще избират внимателно, съобразявайки се с това кое е добра инвестиция и няма да са толкова склонни към импулсивни покупки. Повече от половината от тях са склонни по-скоро да спестят пари, отколкото да ги похарчат веднага. Както и предшествениците си от Поколението Y те са пределно наясно каква е цената на образованието им. Те винаги ще търсят най-изгодната сделка и ще искат да тестват продукта (материално или виртуално) преди да го закупят.

Докато тази нагласа да бъдат много внимателни представлява предизвикателство за маркетолозите, фирмите могат да достигнат до тези предпазливи потребители като докажат, че на тях може да се разчита. Поколението Z ще изискват от производителите да покажат, че произвеждат дългосрочна стойност и да ги накарат да се почувстват в безопасност. Тези, които успеят да предизвикат доверие в това поколение, ще си спечелят лоялност до живот.

Независимо от плашещото време, в което растат, само 6% от това поколение се страхуват за своето бъдеще. Израствайки сред непрекъснати социални промени и иновации, представителите на Поколението Z са любознателни и глобално заинтересувани. Те вече предлагат решения, решават проблеми и доказват тяхната пригодност, като демонстрират колко са подготвени за стресиращите и несигурни времена, в които им се налага да живеят.

Поколението Z излиза на трудовия пазар.

Кои са те в цифри?

Родени са след 1995 г.

Средната продължителност на живота им се очаква да достигне 98 години. Това съвсем ще съсипе пенсионната система, но за това да мисли НОИ.

Очаква се да раждат първо дете почти на 30 години. Това, разбира се, само за жените. И при това поколение мъжете няма да раждат деца. Затова пък мъжете все по-дълго ще живеят при родителите си, като се опитват да отложат края на пубертета поне до 35 г.

Предполага се, че ще сменят средно 15 жилища през своя живот. Ура за брокерите на недвижими имоти. Ако успеят до тогава да открият социалните мрежи.

90% от тях имат смартфон. Впрочем за тях, ако не е смартфон просто не се брои. Въпреки това, или именно затова, те предпочитат да пишат съобщения (чатят), а не да говорят по своите смартфони.

Очаква се да имат средно 6 кариери и 17 различни работни позиции. Явно е, че няма да им пука от уволнение.

Ако трябва да ги опишем с няколко думи, то те са следните, приблизително в този ред:

Те са дигитални и социални. Родени са с новите технологии в ръце, това е тяхна естествена среда. Но по-важното е, че те са силно социални. Социалните мрежи са тях са това, което за нас бяха задните дворове и малките улички на квартала.

Те са прагматични, но комуникативни. Общуват с много повече хора, отколкото което и да е друго поколение преди тях. Ако поколението Х дели социалните си кръгове на две основни групи – близки приятели и просто познати, то степените на контакти, близост и познанства при поколението Z могат да конкурират по брой и сложност думите, които ескимосите имат за “сняг”. Израснали са в среда на прекалена защита и предпазливост, родителите им са се опитвали да ги предпазят от твърде много опасности, докато мърморят под нос: „Непрекъснато е на компютъра. Ние на техните години ритахме топка в квартала.“ Но в същото време се страхуват да ги пускат навън, защото кварталът вече не е същият, а светът е страшно място.

За представителите на поколението Х идва време за разплата. Не, Z няма да убият Х, просто Х ще се насладят на шоуто. Сега на представителите на поколение Y, които през последните 10 години късаха нервите на „старите мухъли“, тъпкано ще им се върне. Поколението Y порасна, изкачи се по йерархичната стълбица, зае мениджърските позиции, за които толкова мечтаеше. Да, поколението Y мечтаят да бъдат герои, пораснали са с тази мечта, тя им допада. Поколението Z не мечтаят да бъдат герои, въпреки че обичат героите на Marvel – Капитан Америка, Спайдърмен, Айрънмен и дори Черната вдовица. Те искат да бъдат творци, артисти, създатели на нещо ново, креативно и различно. Подгответе се да ги посрещнете във Вашата работна среда.

Няколко съвета, ако работите с представители на Поколение Z:

Бъдете кратки, давайте им точни инструкции, най-добре във вид на слайд – 4-5 точки, дължина на изречението до 5 думи, логическа последователност. В главите си те имат 8 секунден филтър, запомнете това. Всяка точка трябва да бъде обяснена за не повече от 8 секунди!

Използвайте образи и картинки, а още по-добре комикси. Те са отраснали с образи и иконографика. Новата фирмена стратегия ще трябва да бъде обяснена в картинки или няма да бъде успешна. Айнщайн отново е прав. Той беше казал, че всяка добра идея трябва да може да бъде обяснена в картинки и разбрана от 9 годишно дете.

Лайквайте. Поощрявайте ги, възможно повече и по-често. Те са свикнали да бъдат поощрявани, харесвани, отбелязвани, лайквани. До скоро психолозите казваха, че всеки възрастен е получил 95% от своите похвали до 2 годишна възраст. Вече трябва да се коригират – поколението Z не си лягат докато не получат своите 50 лайка за деня. Важно е да се знае, че липсата на похвали ги разстройва, но не очаквайте похвалите да ги мотивират. Така са свикнали.

Не им пипайте джаджите. Те са свикнали с тях и ако им ги отнемете спират да работят. Не знаем къде им е акъла на хората в министерството на образованието, като забраняват телефоните в училищата. Дори самите учители от поколение Y протестираха, защитавайки идеята, че така учениците имат важен достъп до нужната им информация. Истината е, че не можете да им отнемете джаджите, те си ги имат по рождение и без тях спират да правят каквото и да е. Свикнете с това. Неотдавна един студент защити в час своя позиция, докато цъкаше на смартфона си. Явно беше слушал много внимателно, аргументира се отлично, но не спря да „цъка“. Дори не се усети, че го прави. Свикнете с това – те просто така живеят.

Противно на разпространеното мнение, те обичат да се учат, да научават нови неща, да събират информация и знания. Но не обичат да бъдат поучавани. Направете работната задача или поне работната среда по-забавни и те ще бъдат отдадени на работата си. Хубавото е, че не са чели „Том Сойер“ и номера с боядисването на оградата може лесно да мине пред тях.

Намерете им приятели. Те са силно социални и в новата работна среда лесно можете да ги приобщите, ако ги обвържете бързо с други хора. Оставите ли ги макар и за малко изолирани и сами, ще ги загубите. 

Поставяйте им ясни крайни срокове. Те разбират понятието „краен срок“, но нямат проблем с това да го нарушават. Така са свикнали. Не е трудно, използвайте ясни и категорични „глоби“ при неспазване на срока. Те се страхуват от глобите и в болшинството случаи се стараят да ги избягват.

Последен съвет, ако интервюирате представител на поколението Z за работа. Четете внимателно, смисълът е между редовете:

Неправилно е да се казва: „След три месеца стаж ще разгледаме Вашата кандидатура и има възможност да Ви наемем на пълен работен ден.“

Правилно е: „Предлагаме Ви едномесечен стаж. Ако работите добре, след един месец ще Ви повишим заплатата и ще ви назначим на изпитателен срок.“

А при назначаване на изпитателен срок: „Ако не изпълнявате работата си добре, ще Ви уволним. Но ако проявите инициатива, ще Ви повишим на постоянна длъжност.“

Ето защо през близките години ще бъде толкова весело – поколението Y сега ще трябва да се справи с новите бунтари, при това бунтари с кауза. Вече се радваме, че сме от поколението Х и можем спокойно да се насладим на шоуто.

Заб.: Статията е писана от представители на поколение Х, но е редактирана от представител на поколение Z. 

Свързани теми