Осигурете си бързи голове

gool
Осигурете си бързи голове

Осигурете си бързи голове

Явор Янкулов, доктор по икономика,
Мениджър обучения, e-training.bg

Вие сте нов мениджър – за пръв път сте на мениджърска позиция, или за пръв път сте на такава мениджърска позиция. Все едно – задачата ви е опасна и критична, а времето, в което трябва да се докажете, е твърде малко. От къде да започнете?

Осигурете си бързи успехи!

Като мениджър, вие сте нещо като треньор на футболен отбор. Ако сте късметлия, били сте назначени след края на предишния шампионат и сте имали време за адаптация и подготовка през лятната пауза. Ако не сте такъв късметлия, вие сте назначен на мениджърска позиция след претърпените от „отбора” няколко поредни загуби. В този случай нещата са още по-драматични и лимитирани във времето. От вас се очаква само едно – бързи победи в следващите мачове. Може да оцелеете като мениджър само, ако отборът вкарва голове, побеждава и трупа точки. Сега никой не се интересува нито от красива игра, нито от бъдещото развитие на детско-юношеската школа.

Именно от тази позиция за вас като мениджъри e важно да направите няколко неща. Ще продължим със спортно-футболната аналогия, за което предварително се извиняваме, ако сред вас има такива, които не са заклети почитатели на този спорт. Не е и необходимо – идеите са само за сравнение. 

Вие сте назначен на тази мениджърска позиция от някой, и независимо какво ви е казал той в щастливият момент на вашето повишение, сега очаква от вас само едно – незабавни резултати. Не се подвеждайте по заявените от него на предишен етап „дългосрочни цели” и „стратегически програми за развитие”. Не вярвайте на идеите за „промяна в цялостната политика на компанията” и обещанията от типа „ще те подкрепя във всяко решение, независимо от трудностите”. Когато шампионатът започне и отборът излезе на терена, от вас и от него всички очакват само едно – победа.

Във футбола нещата са ясно определени – мачове за шампионата, мачове за купата, ако сте сред късметлиите – мачове в евро турнирите. В бизнеса често нещата са много по-объркани. Ако сте мениджър на търговски екип кога може да се приеме, че сте „отбелязали гол”? А кога сте спечелили среща? Помислете за това. В теорията на мениджмънта често се описва като „формулиране на цели”. Не се залъгвайте, че ги формулирате вие. През първите ви 90 дни като мениджър целите се формират от вашия висш мениджър. Забравете за егото си, за опита си и за всичко останало, което може да ви попречи в тази ситуация.

Съвет за мениджъриУточнете, кога един гол се счита за отбелязан и кога мачът е спечелен. Както и от колко кръга е шампионата, но това е по-труден въпрос. Искайте ясни, конкретни, измерими, времево определени и ресурсно обезпечени цели. По възможност в писмен вид и с поети конкретни ангажименти от висшия мениджър. Във всички останали случаи продължавайте да изпращате своето CV в търсене на нова работа. Скоро ще ви потрябва.

За да подсилим горната аналогия ще се позовем на често използваните от треньорите след загубен мач клишета от типа на: „Стояхме по-добре на терена”, „Просто нямахме късмет в завършващата фаза на атаката”, „Владеехме топката през по-голямата част от мача”, „Противникът имаше само 1 прилична атака, но ни отбеляза 2 гола” и други подобни бисери. Да припомним: победителят се определя по броя на отбелязаните голове. Независимо как са отбелязани.

За силата на екипа и ползата от него всички сме запознати до болка. Ако отборът бие, вие имате и екип. Всеки се чувства победител, получават се или поне се очакват бонуси, никой не иска да се противопоставя на „силните на деня”. Ако отборът ви губи, практиката е категорична - няма сила или кауза, която да запази добрият колективен дух.  Каквото и да означава последното. Затова, като нов мениджър, вие отчаяно се нуждаете от победи. Веднага. Независимо от качеството на играта и красотата на спорта.

И още една футболна аналогия във връзка с екипа, която може да ви е от полза. Приемете, че и вашият екип, както и един футболен отбор заедно с резервите е в рамките на 30 души. Това е целият „активен спортен състав”. Остават скрити известен брой масажисти, помощници, лекар, треньор на вратарите и маса „административен персонал”. Те ще останат и след вас, или поне често става така. Но на терена от всички тях излизат само 11 души. Вие определяте кои да са те.

Съвет за мениджъриФокусирайте се върху „ключовите фигури” във вашата организация.  Това именно са 11-те, които излизат „на терена”. Именно те печелят или губят мача. И вие. В повечето отбори победата често е резултат от усилията и таланта дори само на 3-4 най-талантливи играчи. Нищо че е колективен спорт. Знаете ли кои са те във вашия отбор? Готови ли са да тичат и да се борят за успеха и за вашето оставане на мениджърско-треньорската позиция? Какво очакват в отплата и защо биха го направили?

Мачът е започнал, но не върви добре. Вече губите в резултата и публиката започва да скандира „Оставка!”. Не забравяйте: Имате право на три смени! Вероятно най-много футболни треньори са критикувани именно за това, че не са направили смените навреме. Което означава само едно – по-рано по време на мача.

Съвет за мениджъриНе се колебайте да направите смени. Винаги ще бъдете критикувани, че сте ги направили късно. Затова не изчаквайте ваш служител да се „адаптира в ситуацията” и забравете за мотивационните срещи и разговори. Вие имате броени дни да се докажете като мениджър. Това не е точно колкото са 90-те минути на една футболна среща. Мачът е започнал, избраните от вас хора са на терена и вие имате право само на три смени. Правете ги навреме. Много неуспешни мениджъри съжаляват, че не са направили смени и са загубили мача. Но вече е късно. Четвъртата смяна е вашата. И тя се извършва независимо дали сте направили предходните три.

Ако загубите мача, не ви е виновна нито публиката, нито съдията. Да приемем, че публиката са вашите клиенти, а съдията е държавната администрация или някакъв друг регулативен орган. Никой не ви е обещавал, че ще свири честно, нали? За съжаление и във футбола, и в бизнеса, съдиите често правят погрешни отсъждания, които могат да „променят хода на срещата”, както обичат да казват футболните коментатори. Но и в двете ситуации мачът не се преиграва. Битият – бит, следва смяна на треньора. Ако имате късмета да не сте треньор на Северна Корея.

Затова е много трудно да се даде подходящ съвет за мениджъри в такава ситуация. Идеи от типа на „приемете загубата с достойнство” са по-скоро празни приказки. Вероятно по-коректният бизнес съвет би бил: „Внимателно изберете на кой отбор да станете треньор.” Не бързайте да приемате първото предложение за мениджърско-треньорска позиция с радост. Дори и най-големите треньори допускат ужасни загуби, но първо са станали големи треньори. Помислете си върху това.

По-нататък в тази книга ще акцентираме върху различните умения на различните мениджърски нива. И най-вече върху различните умения, необходими ви като мениджър, в сравнение с времето преди това. Тук футболната аналогия също е съвсем на място – може да сте били голям играч, но сега сте треньор. Старите умения не ви трябват. Миналата слава не топли винаги, както твърдеше и Боби Михайлов в една стара реклама. С малки изключения, във футбола се среща феноменът „играещ треньор”. Най-често в отборите от В-групите и селските клубове с ограничен бюджет и неясни цели.

Съвет за мениджъриЗалепете си дупето на пейката! За разлика от футбола, в бизнеса често мениджърът-треньор може да излезе лично на терена. И често допуска грешката да направи точно това. Вършите ли работата на своите подчинени? Помагате ли им да „ритат към противниковата врата”? Пазите ли като „втори вратар”, защото основният е още млад, с малко опит или просто го мързи? Забравете за това. Назначени сте за треньор – бъдете такъв. Ако още ви се рита топката и ви се тича по терена – просто откажете да бъдете мениджър.

И още няколко футболно-мениджърски аналогии, за домашна работа на разсъждаващите мениджъри сред вас – изводите можете да си направите и сами. Е, може и да са погрешни, но поне ще са си вашите изводи. И най-важното – ще се замислите върху тях:

  • За победа се дават три точки – за равен само една.
  • Всяка победа може да ви донесе максимум 3 точки – независимо кой отбор сте победили. Така е и със загубите.
  • Големите пари са в Евро турнирите. Дори само за участие в групите.
  • При турнирните мачове головете на чужд терен са от съществено значение.

И да си признае съдията за грешката – мачът вече е приключил.

Свързани теми

Статии от област Маркетинг