Маркетинг в интересни времена

Маркетинг в интересни времена

Явор Янкулов, доктор по икономика,
Мениджър обучения, e-training.bg

Едно китайско проклятие гласи: "Дано живееш в интересни времена!"

Е, нашето време определено е интересно. И ще става още по-интересно. Нелоялни клиенти (при това с малко пари), нови конкуренти (че и агресивни, на всичкото отгоре), и изобщо ...

Но нека да мислим позитивно. Или както е казал оптимистът: „Винаги може да стане по-лошо!“ Японският йероглиф за "криза" и "възможност" е един и същ. Но стига с общи приказки за обща култура, защото както са казали древните римляни: "Premium vivere et deinde filosofsre."

Което ще рече: "Първо оцелей, пък после философствай!"

Маркетингът, по своята същност, е агресивно, атакуващо занятие. Вярно, че има и "защитни" маркетингови стратегии, но и тяхната цел е ако не да се убие, то поне да се пребие конкурента. Другото е философстване.

Има 4 основни маркетингови стратегии на поведение в "интересни времена":

  1. СВАЛЯЙ!

В тежки времена клиентите са притеснени. Не само че имат по-малко пари, но и се стремят да похарчат по-малко. Притеснението е и психологическо, не само финансово. При това говорим за нашите досегашни клиенти, а не за "потенциалните потребители", които можем да привлечем като клиенти. Стратегията на "сваляне" става забележима за клиентите само и единствено, ако свалим цените.

НЕ ГО ПРАВЕТЕ! Поне не буквално!

Нека да създадем усещане в клиентите за намаляване на цените - да свием размера, да отрежем някои "екстри", да направим обслужването "по-семпло", но не "по-лошо". Има множество варианти, от които можем да се възползваме на практика. Само в психологическото ценообразуване могат да се изброят поне 14 работещи техники.

Основното - клиентите трябва да разберат, че "сваляме"! Ако не можем да го направим със стил, то поне да е шумно. Клиентите трябва да разберат, че спестяват!

  1. ВДИГАЙ!

Изглежда точно обратното на първата стратегия, но не съвсем. Не вдигайте цените, вдигнете "летвата" за своите клиенти. Това означава да се привлекат сегменти с по-висока платежоспособност, готови да платят "повече за повече". На пазар като нашия, където 9% от домакинствата правят над 60% от оборота (в стойност), тази стратегия може да бъде много успешна. Просто, за такъв сегмент трябва да се предложи РАЗЛИЧЕН продукт, не само като цена, но и като визия, при това с множество допълнителни услуги. Просто ли? Това си е налагане на нов продукт!

  1. ОТЛАГАЙ! (и Обвързвай!)

Може да се отложи самото плащане. Може да се отложи получаването на всички "екстри", не само буквално. Настоящата стойност на парите е решаващ фактор, определящ избора при покупка на 95% от клиентите в нашата страна.

Да опитаме с един пример: Ако нашият клиент пие 4 бози годишно и 1 боза струва 10 лева, то "средният" наш клиент предпочита да купува бозите една по една, плащайки за всяка 12 лева, но на 3 вноски от по 4 лева месечно. Средният наш клиент отказва да си купи 4 бози накуп, дори ако му ги предложим по само 8 лева всяка.

Извод: Средният клиент обича боза. Просто няма пари в джобовете си. Отлагането винаги създава риск. Затова трябва да се прилага задължително с обвързване. Има много начини да обвържем клиента, т.е. да го направим изцяло наш за възможно по-дълго време.

  1. АТАКУВАЙ!

Трудните времена са идеални за атака на конкурентите. Първо, те често са в защитна позиция, свиват се, опитват се да намалят разходите, не предлагат нови продукти и пр. Второ, клиентите са разколебани, в размисъл са, готови са да променят начина си на покупка и потребление. Трето, в подобна ситуация сегментите (групи клиенти със сходно пазарно поведение) се раздробяват, стават по-малки, с ясно изразени специфични потребности, а от там - по лесни за атакуване (респ. да бъдат откраднати от конкурентите).

И един общ принцип, независимо коя от горните стратегии ви е по сърце. Интересните времена не са момента да създавате и налагате наистина нови продукти. Спокойно крадете това, което добрите компании вече предлагат и правят. Разработването на принципно нов продукт е изключително скъпо, а налагането му - рисковано. Помнете - пазарът е нервен! Направете икономии в графите "продукт", "цена" и "дистрибуция", като елементи на маркетинговия микс, като прехвърлите икономисаното (а най-добре направете и малка инвестиция) в "комуникациите" - реклама и насърчаване на продажбите.

Свързани теми

В помощ: Бизнес умения