Мениджмънт, криза, симптоми

Мениджмънт, криза, симптоми

Явор Янкулов, доктор по икономика,
Мениджър обучения, e-training.bg

Вие сте мениджъри, затова трябва да се научите да разпознавате кризата и нейните симптоми.

Най-краткото определение за криза е: „Кризата е липса на пари!” – наши, на клиентите или на доставчиците ни. Но по този въпрос ще коментираме друг път. А сега да обърнем малко внимание на СИМПТОМИТЕ за възможното възникване на кризисна ситуация в рамките на една организация. Любопитното е, че част от тези симптоми са установени при специално проучване, възложено и щедро заплатено от познайте кой – точно така – Американската асоциация на банкерите. Боже, тези хора защо не четат поне това, за което са платили.

Тук ще се спрем само на „Тревожни симптоми в системата за управление”:

  1. Забележими промени в навиците, поведението и начина на живот на ключов за фирмата персонал.

Я, то било като в брака. Същото го прочетох и в едно дамско списание под заглавие от рода на: „Изневерява ли ви той?”. Кодовата думичка е забележими. Може да се тълкува в някои случаи и като показна промяна в поведението. Нови и по-скъпи дрехи, коли, любовници и пр., чести командировки в чужбина, отсядане във все по-скъпи хотели и т.н. – цитат по авторите на изследването, не си измислям. И нещо наистина любопитно – следете внимателно и за забележими промени в поведението на членове на семейството на ключовия персонал. Това ще ви даде още по-точна информация.

  1. Неспособност на ключовите фигури да сформират ясна мисия и обща конкурентна стратегия на фирмата.

Това може да е заради факта, че висшето ръководство „стои над тези неща”, или просто няма необходимата мениджърска подготовка. Възможно е и да има написана на хартия мисия и стратегия, но те да са надлежно прибрани „в папката с документите по ISO” – което значи, че ги няма на практика.

  1. Проблеми в семейството и брака на ключови фигури.

Няма да задълбаваме – на всички е ясно. Интересното е, че тези проблеми са еднакво значими, независимо от размера на компанията. И с огромните корпорации е същото, както и с малката фирмичка. Извод: На семейните хора трябва да се забрани да ръководят бизнес. Те вече са доказали, че взимат погрешни решения!

  1. Снижаване на „емоционалната обвързаност” на клиентите.

И аз не го разбрах от първия път, затова да поясня. Става въпрос за видима промяна в поведението на най-значимите ни клиенти и/или на големи групи „лоялни” клиенти. Не просто купуват по-малко от нас, а започват да странят от неформални фирмени мероприятия, не присъстват на презентации, не ни се обаждат по време на изложения, не участват в последната ни промоция и пр. Висшата форма на проява на този симптом е когато „лоялни” наши клиенти започнат откровено да ни лъжат по безобидни поводи, например защо отдавна не ни се обаждат.

  1. Промени в ръководния състав на фирмата.

Както е известно, „Новата метла мете по новому!” Промените, особено резките и неочаквани промени в ръководството, пораждат конфликти, слухове, вътрешно напрежение. Ключовата дума е приемственост, но понеже почти не се сещам за пример от практиката, предпочитам да спра до тук.

  1. Промени в състава на ключовите специалисти

Многократно сме коментирали този въпрос, ще го направим отново. Всяка организация се крепи на 10-15% от персонала. Това именно са ключовите хора за организацията. Тях именно трябва да пазим и да ухажваме. Всички знаем за „ефекта на пеперудата” – помахала с крилце в Европа и ето ти тайфун на Филипините. Ключовите фигури са пеперуди на хаоса, но с МНОГО ГОЛЕМИ крила.

  1. Завръщане на проблем, който смятахме за разрешен.

Ето нещо наистина интересно и практически полезно. Прочетете го отново и внимателно се замислете. Умни хора сте, щом сте стигнали до т.7 – сами ще разберете смисъла.

  1. Резки и неочаквани опити за навлизане в нов бизнес.

На всички ни се иска да опитаме нещо ново. Особено, ако изглежда силно печелившо. Особено, ако изглежда интересно и престижно. Особено, ако нищо не разбираме от него. Внимавайте за ключови фрази от типа на: „Ние сме гъвкава компания и непрекъснато търсим нови възможности.” Може и да ги намерим – на трудовата борса.

Нека да спрем до любимата за китайците цифра – 8. Изразява безкрайност, носи късмет и определено прилича на червей с объркана самоличност.

Свързани теми

Статии от област Маркетинг